Morgonandakt - Psalm 116

Hälsade!

God morgon bröder och systrar. Vilken ära och tröst det är att få söka Herren på morgonen. När solen sakta stiger och med säkerhet värmer jorden och kastar sitt ljus över världen. Precis så är det att söka och tillbe Gud om morgonen. Hans förlåtande och nådefyllda kärlek värmer själen och fyller den med pris och lovsång till Honom. Samtidigt som Hans klara och underbara ord skiner upp dagen för oss.

"HERREN bevarar enkla människor, jag var i elände och han frälste mig. Vänd åter till din ro, min själ, ty HERREN har varit god mot dig." - Ps 116:6-7

Prisad vare Gud i höjden! När jag var i elände frälste Gud allhärskaren mig. När min själ var oroad och mitt liv såg ut att gå mot förödelse, då fanns Gud vid min sida och frälste mig. Herren har sannerligen varit god mot oss alla! Fröjdas därför i Herren och lita på Hans rättfärdighet. Han vill vara god mot Dig också!

"Du har räddat min själ från döden, mitt öga från tårar, min fot från fall." - Ps 116:8

Tack vare Herrens frälsande nåd har min själ räddats från döden. Tårar och sorg har Gud förvisat från mitt liv och min fot har blivit styrd på Herrens vägar och inte på fall. Sannerligen är Herren en God och trofast Gud! Förtröstar vi bara på Herren kommer Han att frälsa oss, torka våra tårar och leda oss på Hans vägar, bort från elände och fall.

"Hur skall jag kunna återgälda HERREN alla hans välgärningar mot mig?" - Ps 116:12

Vilken djup kärlek! Hur många frågar sig detta dagligen? Gud har gjort så mycket för oss men vad gör vi för Honom? Borde vi inte sträva alltmer efter att göra vår Faders vilja med tanke på vad Han gjort för oss? Jag tror vi alla borde fråga Herren, "Hur kan jag återgälda dig min Gud?". Jag är helt övertygad om att det finns enormt mycket som Gud skulle vilja att vi gjorde för Honom och jag tror att om vi bara frågar så kommer Han att visa sin vilja för oss. Kan ni tänker er någon större välsignelse än att få göra något för Herren?

"Och jag hörde HERRENS röst. Han sade: "Vem skall jag sända och vem vill vara vår budbärare?" Då sade jag: "Här är jag, sänd mig!"" - Jes 6:8

Herren kallar oss alla dagligen att vara vittnen för Honom och för den kärleken Han har visat oss.

Det är min dagliga morgonbön att Gud skall visa mig hur jag under dagen kan göra något för Honom, hur jag kan arbeta för och göra min Faders vilja. Att Han skall leda mig dit Han vill ha mig och ge mig styrkan och modet att vara ett vittna för Hans outgrundliga kärlek till människor. Det är min bön att Gud skall visa alla Hans barn hur de kan vara ett vittne och en tjänare för Honom varje dag i hela deras liv.

Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0