Morgonandakt - Lukas 6 (1)

God morgon alla!


Hoppas att ni också vaknat upp till Guds ledning och undervisning idag.


"En sabbat tog Jesus vägen genom ett sädesfält, och hans lärjungar ryckte av ax, som de gnuggade i händerna och åt. Några av fariseerna sade då: "Varför gör ni det som inte är tillåtet på sabbaten?" Jesus svarade dem: "Har ni inte läst vad David gjorde, när han och hans följeslagare var hungriga, hur han gick in i Guds hus och tog skådebröden och åt och gav sina män? De bröden fick endast prästerna äta." Och han tillade: "Människosonen är sabbatens Herre." En annan sabbat gick han in i synagogan och undervisade. Där fanns en man vars högra hand var förtvinad. De skriftlärda och fariseerna iakttog Jesus noga för att se, om han skulle bota någon på sabbaten. De ville få något att anklaga honom för. Men han visste vad de tänkte och sade till mannen med den förtvinade handen: "Stig upp och kom hit." Då reste han sig och gick fram. Jesus sade till dem: "Jag frågar er: Är det på sabbaten mera tillåtet att göra gott än att göra ont, att rädda liv än att döda?" Och han såg sig omkring på dem alla och sade till mannen: "Räck ut din hand." Mannen gjorde det och hans hand var nu frisk. Men de blev fullständigt ursinniga och började diskutera med varandra vad de kunde göra med Jesus." - Luk 6:1-11


Judarna hade vid Jesus ankomst belagt Guds sabbat med mängder av regler och lagar. Man fick bara gå si och så långt, man fick inte göra ditten och datten. Allt för att säkerställa att Gud inte blev förargad på dem. Men hur skall man kunna fröjdas med Herren och prisa Hans namn om man inte ens får gå några extra meter till sina nära och kära eller till sin församling för att mångdubbla fröjden på sabbaten?

Sabbaten var en välsignelse till människosläktet som gavs till oss av Gud vid skapelsen. Att fira sabbaten är att fira och erkänna att Gud är vår skapare och Herre, att det är Gud vi tillber och sätter vår förtröstan till. Hur kan vi göra detta om vi har fariséernas syn på Guds karaktär? Gud är inte övervakare som sitter på ett moln och bara väntar på att få bestraffa något för någonting. Det är en falsk bild av Guds karaktär. En falsk bild som många, framförallt icke-troende, har av Gud än idag.


"Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord, då skall du fröjda dig i HERREN, och jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader Jakobs arvedel. Så har HERRENS mun talat." - Jes 58:13-14


Vilket underbart löfte! Om vi istället för att göra vad vi själva vill och alla andra dagar brukar göra och istället vänder oss till Herren fullt ut och ägnar hela dagen i samvaro med Gud. Då skall vi få fröjdas med Honom. Vem är det som vet vad som är bäst för mig? En allsmäktig Gud såklart! Om så är fallet borde det vara en fröjd för mig att göra vad Herren vill att jag skall göra. Eller tror jag inte att Gud vet bäst i mitt liv? Herren har sagt det i sina tio budorden också. Vi skall fira sabbaten som ett tecken att vi är Hans folk och tillhör Honom som skapat himmel och jord.


"Håll mina sabbater heliga. Låt dem vara ett tecken mellan mig och er, för att ni skall inse att jag är HERREN, er Gud. " - Hes 20:20


Ett tecken på att Gud är vår Herre, det minsta vi kan göra för vår kärleksfulla Fader. Om det nu finns ett tecken som Gud har gett oss, ett tecken som skall visa att Han är Herren vår Gud, varför inte ta det tecknet på oss? Varför inte fira sabbaten som Gud vill?

Det är inget fel att göra gott på sabbaten, det är en dag som skall tillägnas tillbedjan av Gud. En dag i veckan där vi kan glömma allt det jobbiga runt oss, arbete, plugg och hushållsysslor och bara andas ut i armarna på vår himmelska Fader.


Det är min bön att Herren skall fortsätta undervisa mig och oss alla i Hans ord och Hans vägar. Att vi skall lära oss förstå djupet av Hans kärlek lite mer för var dag som vi spenderar med Honom. Han har skapat oss och hela denna värld, Han har gett oss ett tecken Han vill att vi skall hålla som en symbol på att vi accepterar Honom som Herren vår Gud. Jag prisar också Gud för att trots att Han är med oss speciellt på sabbaten så kan vi spendera tid med Honom här och nu, dag för dag.


Jag önskar alla en välsignad dag.


Amen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0