Kvällsandakt - Jesus är den sanna vinstocken

God kväll!

Hoppas ni alla också haft en välsignad sabbat i samvaro med Gud. För mig har dagen verkligen varit ett steg närmare himlen och jag hoppas du också kan få en välsignelse under kvällsandakten.

"Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra." - Joh 15:4-5

Är det inte skönt att vi som kristna kan lämna allt i Herrens händer? Ibland kan vi som människor bli helt uppslukade av att göra vår egen vilja och jaga efter våra egna drömar utan att ta med Gud i planerna. Många har en kontrollbehov som utesluter Gud från planeringsbordet och som i slutändan endast kommer brinnga sorg och smärta till hjärtat och i livet.

Den senaste tiden har Gud verkligen visat mig hur Han vill ersätta mig vid rodret av mitt livs båt. O, vilken härlig känsla det är att lämna allt till Herren och låta Honom oroa sig för vad som komma skall. Han är universums skapare och konung, vem skulle vara bättre kvalificerad att styra riktningen av mina fotsteg? Den frid som kommer över själen och hjärtat när vi inbjuder Kristus att ta över vid rodret är obeskrivlig. "Äntligen..." tänker vi, "äntligen frid..."... Allt jag som människa behöver göra är att förbli i Kristus så har Han lovat att förbli i mig. Vilket löfte och vi borde inte vara sena att göra anspråk på löftet.

Står vi för oss själva och försöker lyckas i egen kraft och vishet är vi på en väg mor olycka. Vi kan inte bära frukt av oss själva, lika lite som en gren kan bära frukt av sig själv. Utan trädet kan grenen inte göra något, den är död, vissnar snart och försvinner. Utan Kristus kan vi inte göra något, vi kan försöka och tro vi lyckats, men i det länga loppet har vi valt en väg som bara kan leda nerför och utför. Håll er istället till Kristus sanna lära och den tydliga uppenbarelsen av Skaparens vilja vi kan finna i Bibeln. Lämna allt till Honom som gjort allt för dig och ta Guds vilja i beräkning innan alla val i livet. Han vill dela stort som litet med dig och Han vill leda ditt liv till att vara fullt av frukt.

Min bön är att vi skall finna styrkan i Jesus att lämna allt till Honom som gjort allt för oss. Att vi skall ödmjuka oss själva inför vår skapare och inte hålla Honom borta från besluten och önskningarna vi har i vårt hjärta. Jag ber Gud skall hjälpa oss inse vilka beslut vi tagit i motsatts till Hans vilja och ledning. Att vi skall få kraften att tillåta förändringar i våra liv och ständigt förbli i Kristus genom att studera Bibeln och be dagligen. Må Herrens vilja ske, på jorden, i våra liv och i våra beslut så som i himlen.

Amen 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0