Andakt - Sann kärlek till vår nästa

God morgon alla!

Ledsen att jag inte hunnit med att skriva så mycket på sista tiden men Herren har verkligen välsignat mitt liv den sista tiden och Hans verk i mitt liv och i min omgivning har gett mig lite tid till övers. Men nu har Herren öppnat dörren för mig att dela med mig också till er hur Fadern leder mig och uppenbarar för mig Hans vilja genom Ordet.
 
Vill dela med mig av en tanke jag fick en kväll under bön och studie av Guds Ord här om veckan.

"Så har vi genom er tro fått nytt mod när det gäller er, bröder, och det mitt i alla svårigheter och lidande. Nu lever vi, när ni står fasta i Herren." - 1 Tess 3:7-8

Låt Herrens inspirerade Ord tala till dig. Öppna dig i uppriktigt bön och åkallan för Guds Andes ledning!

Vad avslöjar dessa verser om Paulus kärlek och omtanke för de som kommit till tro genom hans tjänst  för Gud? Jo det avslöjar för oss att Paulus i alla de svårigheter och lidanden som satan kastar framför honom och sätter i hans väg får nytt mod när andra visar upp stark tro på Gud. Vilken ofattbar kärlek och  vilken ofattbar gåva Paulus måste bära på från Herren. Att han, trots mörkret i de egna livet och omgivning, finner tröst i att andra visar prov på deras tro! Kan du tänka dig? Han till och med går så långt att säga att nu lever vi när ni står fasta i Herren! Det för tårar till ögonen att föreställa sig den kärlek Paulus måste ha hafft till sin nästa.

Det leder blicken till mig själv i rannsakan av mitt hjärta. Älskar jag min nästan så som jag älskar mig själv? Eller älskar jag mig mer än min nästa och låter min vilja och egoism tynga alla i min omgivning? Har jag den kärlek som Paulus bar på i sitt hjärta, har jag i mitt hjärta den kärlek som Jesus bar på till alla människor? Skulle du kunna bära alla världens straff och smärtor med inget annat ljus i ditt liv än att din nästa står fast i Herren?

"Hur skall vi tillräckligt kunna tacka Gud för all den glädje som ni är för oss inför vår Gud? Natt och dag ber vi mycket och ivrigt om att få träffa er och ställa till rätta det som brister i er tro. Måtte vår Gud och Fadern själv och vår Herre Jesus leda vår resväg till er." - Tess 3:9-11

Det tar inte slut där, Paulus beskriver att de är så glada för deras skull att han inte vet hur de tillräckligt kan tacka Gud för all glädje de har. Vilken kontrast mellan Paulus kärlek till sin nästa och den kärlek som i alla fall jag upplever dominerar mellan de som bekänner sig följa Herren idag och vår nästa.

Och trots att Paulus och hans medarbetare har det ortolligt svårt och jobbigt, trots att dem lider varje dag under satans ständiga attacker och försök att hindre evangeliets framfart så låter inte Paulus stressen, smärtan och alla svårigheter han möter förmindska kärleken till sina bröder och systrar i Kristus. Om något blir den ännu större! Vilken skillnad på den själviska kärleken till sig själv och de egna behoven och den rena käleken som utgår från Kristus Jesus! Han till och med tar sig tid att skriva långa brev med hjälsningar, tillrättavisningar och uppmaningar trots den situationen han själv är i! Vilket exempel av sann gudsfruktan och kärlek! Han till och med ber och hoppas att Gud och Fadern själv och Herren Jesus skall leda deras vägar till varandra så att han kan träffa dem. Det är min uppfattning att sådan ovillkorlig och osjälvisk kärlek idag är en bristvara bland Guds barn.

Hur är din kärlek till din nästa? Bär du lidelse och smärta i glädje över andras tro på Gud, eller glädjer du dig över din egen tro och blir till lidelse och smärta för din nästa? Pekar dina handlingar, tal och uppträdande mot andra på den enorma kärleken Gud visade oss alla genom Hans Son Jesus Kristus?

Min bön för idag kan sammanfattas med följande verser...

"Och må Herren låta er växa till och överflöda i kärlek till varandra och till alla människor, så som vår kärlek till er gör, så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför Gud och Fadern, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga." - 1 Tess 3:12-13

Amen
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0