Morgonandakt - Vem är din ära och glädje?

God morgon alla!

Känner att jag måste dela med mig av tankarna från en morgonandakt här om veckan.

"Vem är vårt hopp, vår glädje, vår ärekrona inför vår Herre Jesus när han kommer, vem om inte ni? Ja, ni är vår ära och vår glädje." - 1 Tess 2:19-20

Paulus skriver till de kristna i Tessaloniken som han och medarbetare har omvänt till tro på Herren Jesus Kristus. Läs gärna de tre första kapitlen i brevet för en bakgrund och djupare studie.

De som Paulus och vänner har predikat för och fått till tro på Ordet säger han vara deras ärekrona inför Jesus när han kommer tillbaka. Att dem är deras ära och glädje. Vilka starka ord! Om Paulus ser sin ärekrona och glädje vara dem som han hjälpt ge sitt liv till Kristus vad har då jag för ärekrona och glädje när Jesus kommer tillbaka?

När min mästare kommer och ber mig ge avräkning för vad jag gjort med det ljuset jag fått. Kommer jag kunna ställa fram återvunna får inför Herren som min ära och glädje? Denna text utmanar alla som bekänner sig vara kristna och tjäna den Högste och levande Guden. Vilka kommer vara din glädje och din ära när Jesus kommer tillbaka?

Min bön idag är för alla Guds tjänare som kämpar med att överkomma synd, rädsla och missmodighet. Herren är stor och mäktigt. Allt förmår vi i Honom som ger oss styrka. Jag ber att Guds tjänare skall lägga ifrån sig sina egna intressen och viljor för att ta upp sina kors och vandra med Kristus. Jag ber att Gud skall ge oss tro, hopp och kärlek till Honom, Hans lagar och alla människor. Skörden är stor men arbetarna är få, det finns alltid något för alla att göra i Herrens vingård. Min bön är att Gud skall ge oss styrkan att förlita helt, fullt och på rätt sätt på Kristus styrka att göra dem som helgas fullkomliga i Hans rättfärdighet.

Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0