Morgonandakt - Ps 4

Hälsad Bröder och Systrar!

Jag hoppas ni har hafft en lika välsignad vecka som jag har. Herren har verkligen välsignat mitt andaktsliv och det är underbart att se hur Gud arbetar i mitt liv med min karaktär och med andras liv och karaktärer.

Gud förbereder sitt folk och gör fälten redo för skörd, låt er utmanas av Guds ord och lita på att Han kan forma er till Kristus liknelse.

"Grips ni av vrede, så synda inte! Tänk efter i era hjärtan under nattens vila
och var stilla. Sela. Bär fram rätta offer och förtrösta på HERREN.
" - Ps 4:5-6

Hur många människor har inte problem med detta?! Och vilken underbar uppmaning vi har från Gud. För inte skulle Gud uppmana oss att göra något Han vet att vi inte kommer klara av? Om och när vi blir upprörda, förnärmade och förolämpade är det mycket lätt att vi grips av vrede. Men Gud säger åt oss att styra våra känslor. Även om vi grips av vår vrede och illska skall vi behärska oss och kontrollera våra känslor. Vikelt härligt löfte! Självklart kan vi inte göra detta av egen styrka utan endast i styrka av Kristus förnyande kraft kan vi göra detta.

Det samma kan vi tillämpa i flera delar av våra liv. Vi borde aldrig låta känslor styra oss och härska över våra beslut. Vi är kallade att vara lugna och tänka efter. Söka Gud och tänka efter vad som är Guds vilja. Jag vet själv att jag inte kan tillåta mig själv att ensam ta beslut angående mitt liv, därför bjuder jag alltid in Gud under bön och Bibelstudie att uppenbara för mig Hans vilja. Sedan kan jag ta ett beslut.
 
Det är mycket viktigt att poängtera, det står inte att vi skall kasta oss ut i allt vad vi gör och bara hoppas på att Gud kommer ordna allting. Det står att vi skall tänka efter och vara stilla, det är rätt offer och förtröstan på Gud. Precis som satan frestade Jesus Kristus att hoppa från templet frestar lögnes fader oss idag att slänga oss ut i alla livets beslut utan att först rådfråga vår Fader i himelen eller tänka efter först. Vi måste lära oss att bära fram rätt offer och rätt förtröstan på Herren och inte en falsk sådan och genom det fresta vår Fader i himlen.

Min bön är att Guds barn skall lära sig bära fram rätt offer och förtröstan på Herren. Att vi inte skall överge bön, Bibelstudie och en aktiv sökan efter Guds vilja för impulsiva och ogenomtänkta beslut. Att det räcker inte bara att vi säger att vi skall lägga allting i Guds händer. Vi måste även göra det på rätt sätt, rätt offer och rätt förtröstan på Herren. Det är min bön att Gud skall vara med oss under dagen och och hjälpa oss offra och förtrösta på Jesus Kristus så som Han vill att vi skall göra det.

Amen  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0